Οδηγός Αγοράς Μεταχειρισμένου Αυτοκινήτου
Πριν αγοράσουμε, ελέγχουμε!
Ποτέ δεν αγοράζουμε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, αν δεν το έχουμε
ελέγξει προηγουμένως. Συνήθως το αυτοκίνητο, που προσφέρεται προς
πώληση, είναι καλογυαλισμένο και πεντακάθαρο, όμως τα φαινόμενα απατούν
μερικές φορές. Αν δεν θέλουμε να αγοράσουμε λοιπόν γουρούνι στο σακί,
καλά θα κάνουμε, να ελέγξουμε το αυτοκίνητο. Αυτό ισχύει ακόμη και για
την περίπτωση, που το όχημα πέρασε πρόσφατα από τεχνικό έλεγχο σε ΚΤΕΟ,
καθώς εκεί δεν γίνεται διάγνωση ούτε όλων των βλαβών ούτε και ελέγχεται
το αμάξωμα για διάφορες φθορές, όπως της βαφής του, κλπ.
Αμάξωμα
Η εξέταση του αμαξώματος πρέπει να γίνεται έτσι και αλλιώς στο φως της
ημέρας, ώστε να διακρίνονται ενδεχόμενα ίχνη από ατυχήματα ή τα διάφορα
μέρη, που έχουν ξαναβαφτεί. Αν έχει χάσει η βαφή τη λάμψη της και έχει
θαμπώσει στα ανοίγματα των πορτών και στην εσωτερική πλευρά της τάπας
του ρεζερβουάρ και του πίσω καπό ή ανακαλύψετε ίχνη κόλλας σε γωνίες,
τότε αυτό σημαίνει ότι έχει περάσει το συγκεκριμένο όχημα από βαφείο.
Προσέξτε επίσης τις ανοχές μεταξύ των κρεμαστών μερών του αμαξώματος,
δηλαδή μεταξύ καπό, φτερών και πορτών. Πρέπει να είναι ομοιόμορφες και
να σχηματίζουν παράλληλες γραμμές, γιατί αν δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο,
τότε πιθανότατα έχει εμπλακεί το αυτοκίνητο σε ατύχημα και επισκευάστηκε
σε συνεργείο.
Ελέγχουμε επίσης το εσωτερικό του αυτοκινήτου, ανασηκώνοντας μεταξύ άλλων
τα πατάκια και τις μοκέτες. Αν δούμε ότι έχει σκουριάσει η λαμαρίνα ή ότι
έχει μαζευτεί υγρασία, τότε μπορεί να μην είναι απόλυτα στεγανά τα παράθυρα
και οι πόρτες ή να υπάρχει πρόβλημα στο καλοριφέρ και να χάνει νερά.
Ένας χώρος κινητήρα, που λάμπει από καθαριότητα, πρέπει να μάς βάζει σε
υποψίες, ότι κάποιος προσπαθεί να κρύψει κάτι. Οι άσπρες κηλίδες πάνω σε
μαύρες επιφάνειες παραπέμπουν σε διαρροές από το σύστημα ψύξης.
Αν έχετε την οποιαδήποτε αμφιβολία, τότε ζητήστε από τον πωλητή την άδεια
να ελέγξετε το αυτοκίνητό του σε ένα συνεργείο της εμπιστοσύνης σας ή σε
κάποιο ιδιωτικό ΚΤΕΟ. Αν αρνηθεί προβάλλοντας διάφορες προφάσεις, τότε
μακριά. Έτσι και αλλιώς, για ορισμένους ελέγχους (π.χ. των φρένων)
απαιτείται η συνδρομή επαγγελματιών.
Το τσεκ απ ενός μεταχειρισμένου Ι.Χ.
1. Θόρυβοι κινητήρα
Ακούστε προσεκτικά τον ήχο του κινητήρα. Οι μεταλλικοί θόρυβοι παραπέμπουν
σε προβλήματα στις βαλβίδες, το σφύριγμα σηματοδοτεί ζημιές σε ρουλεμάν.
Ο υπόκωφος θόρυβος μπορεί να σημαίνει φθορά στην εξάτμιση, ενώ το ακανόνιστο
ρελαντί οφείλεται πολλές φορές σε χαλασμένους αισθητήρες.
2. Φωτιστικά σώματα
Οι προβολείς αερίου Ξένον (υπάρχουν κυρίως σε ακριβά μοντέλα) πρέπει να
εμφανίζουν σταθερή ένταση, αλλιώς βρίσκονται προς το τέλος της ζωής του.
3. Σύστημα διεύθυνσης
Το τιμόνι πρέπει να παραμένει απόλυτα κεντραρισμένο, όταν κινείστε σε
ευθεία πορεία και να μην τραβά προς τα αριστερά ή προς τα δεξιά. Βάλετε
τον κινητήρα σε λειτουργία και στρίψτε το τιμόνι όσο παίρνει προς τα
δεξιά και τα αριστερά. Κανονικά πρέπει να γίνει αυτή η κίνηση αθόρυβα
και ομαλά, αν ακούγονται θόρυβοι τότε χρειάζεται να μπει το αυτοκίνητο
στο συνεργείο.
4. Ιμάντας εκκεντροφόρου
Ελέξτε τα διαστήματα σέρβις για τους οδοντωτές ιμάντες εκκεντροφόρου,
εφόσον διαθέτει τέτοιο εξάρτημα το μοντέλο για το οποίο ενδιαφέρεστε.
Ζητήστε αποδείξεις συνεργείου, που να επιβεβαιώνουν ότι έγινε η
αντικατάσταση του ιμάντα στο προβλεπόμενο διάστημα, γιατί μία ενδεχόμενη
αμέλεια μπορεί να κοστίσει πολλά χρήματα.
5. Ρουλεμάν
Για να γίνει εδώ σωστή δουλειά, θα πρέπει να σηκωθεί το αυτοκίνητο σε
ράμπα. Οι φούσκες πρέπει να βρίσκονται σε καλή κατάσταση, να είναι
στεγνές και χωρίς λάδια, ενώ δεν πρέπει να εμφανίζει μεγάλο τζόγο το τιμόνι.
6. Πέλμα ελαστικών
Η φθορά του πέλματος και των τεσσάρων ελαστικών οφείλει να είναι
ομοιόμορφη. Στην αντίθετη περίπτωση μπορεί να τραβά το αυτοκίνητο
προς τη μία πλευρά εξαιτίας ελαττώματος στις αναρτήσεις και στα αμορτισέρ.
Τοποθετήστε ένα ευρώ κάθετα μέσα στο πέλμα, για να διαπιστώσετε αν
καλύπτεται ο χρυσός περιφερειακό δακτύλιος του νομίσματος, οπότε κρίνεται
επαρκές το ύψος του τακουνιού.
7. Εξάτμιση
Οι σκουριές, οι τρύπες και τα ανοίγματα στις ραφές σηματοδοτούν ότι επίκειται
αλλαγή εξάτμισης, κάτι που κοστολογείται αρκετά ακριβά σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο.
8. Μίζα
Aν ακούγεται ένα "κλικ" την ώρα που γυρνάτε το κλειδί στη μίζα, τότε σε λίγο
θα χρειαστεί το αυτοκίνητο είτε καινούρια μπαταρία είτε μίζα. Σε μία τέτοια
περίπτωση, θα πρέπει να διαπραγματευθείτε μείωση της τιμής του αυτοκινήτου.
9. Πάτωμα
Το κάτω μέρος του πατώματος πρέπει να διαθέτει ομοιόμορφη κάλυψη, χωρίς
φουσκάλες και παραμορφώσεις. Αν διαπιστώσετε ότι έχουν γίνει κολλήσεις,
τότε είχε εμπλακεί το αυτοκίνητο σε ατύχημα.
10. Φρένα
Η καλή λειτουργία των φρένων και η φθορά τους δεν μπορούν να αξιολογηθούν
σωστά ούτε πλήρως σε μία δοκιμαστική διαδρομή του αυτοκινήτου. Τα φρένα
ελέγχονται μόνον στο συνεργείο, όπου μπορούν να διαπιστωθούν και ενδεχόμενες
ζημιές ή ανομοιόμορφες φθορές στις δισκόπλακες.
11. Καταλύτης
Ενεργοποιείστε τον κινητήρα και προσέξτε, αν ανάβει το λαμπάκι του καταλύτη
στον πίνακα οργάνων. Σε μία τέτοια περίπτωση είτε έχει χαλάσει ο αισθητήρας
Λάμδα είτε όλος ο καταλύτης.
12. Αμορτισέρ
Τα αμορτισέρ έχουν ζωτική σημασία για την ασφάλειά μας, ενώ συμβάλλουν και
στην άνεση οδήγησης. Για να διαπιστώσετε την κατάστασή τους, πιέστε με δύναμη
πάνω στο φτερό του αυτοκινήτου και αν πραγματοποιήσει το αμάξωμα μόνον μία
ταλάντωση, τότε είναι εντάξει τα αμορτισέρ του. Αν σημειωθούν περισσότερες
ταλαντώσεις, τότε χρειάζονται αντικατάσταση.
13. Παρμπρίζ
Οι στεγνοί και φθαρμένοι υαλοκαθαριστήρες προκαλούν λεπτές γρατσουνιές στο
παρμπρίζ. Έτσι διαθλάται το φως τη νύχτα, ενώ δεν είναι δυνατή η πλήρης
σάρωση του νερού της βροχής, ακόμη και αν αντικατασταθούν οι καθαριστήρες
με καινούριους.
|